“Tényleg nem hagy aludni az e-könyv?”

A válasz nem ilyen egyszerű, a cikk címe kissé hatásvadász. De érdemes elolvasni és a végén ott a megoldás is! 🙂

“Mi is írtunk arról a kutatásról, amelyben amerikai kutatók kimutatták, hogy ha órákig olvasunk tableten elalvás előtt, akkor rosszabbul alszunk, mint ha papírra nyomtatott szöveget olvastunk volna. Ennek oka, hogy a táblagép kékes fényének rövid hullámhossza megváltoztatja a cirkadián ritmust, vagyis összezavarja a biológiai óránkat.

A kísérlet során 12 embert vizsgáltak két hétig. A csoport egyik fele egy hétig nyomtatott könyvet olvasott, a másik fele e-könyvet tableten, aztán cseréltek. Akik tableten olvastak, azoknak estére 50 százalékkal alacsonyabb volt a melatonin-szintjük, mint a hagyományos könyvet olvasóknak. Ez másfél órával eltolta a cirkadián ritmust, így az e-könyvet olvasók lefekvéskor kevésbé érezték magukat álmosnak, tíz perccel tovább tartott nekik elaludni, és másnap nehezebben kerültek teljesen éber állapotba. Márpedig az ilyen változások súlyos következményekkel járhatnak. Ahogy a tanulmány is kiemeli, a különféle alvászavarok mellett a melatoninszint krónikus csökkenése növelheti bizonyos ráktípusok kockázatát is. Már csak ezért se szerencsés dolog az eredmények félreértelmezése.

Könyv-e

Valójában a kutatás csak a táblagépekről szólt. A tanulmányból nem csak az derül ki egyértelműen, hogy háttérvilágítású kijelzős eszközökről van szó, hanem az is, hogy konkrétan Ipadeket használtak a kísérlethez. Az e-papír-alapú, szűkebb értelemben e-könyv-olvasónak hívott eszközökről viszont egyáltalán nincs szó a tanulmányban. Ez persze nem is gond, a kutatók világosan jelzik, mit vizsgálnak. Az eredményekről beszámoló hírek viszont a legtöbb esetben kiterjesztik a megállapításokat ezekre az eszközökre is, függetlenül attól, hogy ezek teljesen máshogy működnek, ezért az élettani hatásuk sem azonos egy tablettel.

Anne-Marie Chang, a tanulmány vezető szerzője a Voxnak adott egy interjút. Ebből kiderül, hogy magát a kísérletet 2010-2011-ben végezték, és az akkor jellemző olvasási szokásokat vették figyelembe.

A keveredéseken túl érdemes azt is megjegyezni, hogy magát a kutatást is a helyén kell azért kezelni. Egyrészt elég kis mintáról van szó, összesen 12 ember vett részt benne. Másrészt a körülmények se voltak túl életszerűek. A két hét alatt mindenkinek minden nap 22:00-kor takarodót fújtak, miután pontosan négy órán keresztül kellett folyamatosan olvasniuk, negyed óra kötelező szünettel, állandó és változatlan megvilágítás mellett.

Ráadásul a nyomtatott és az e-könyvet olvasó csoportok feltételei között szintén életszerűtlen különbségek voltak. Az Ipadek fényerejét maximumra állították, miközben a könyvekről visszaverődő lámpafény ennél jóval gyengébb volt. A papírkönyv a négy órából csak az utolsóban volt rögzített pozícióban, egyébként szabadon tarthatták az alanyok. A tabletek ezzel szemben végig egy fix állványon voltak, 30-45 centire a szemtől, és csak lapozni volt szabad hozzájuk érni. Nem éppen a pihentető, álmosító esti olvasás alaphelyzete.

Mindezek alapján azt mondhatjuk, hogy egyelőre nem érdemes kidobni vagy alátétnek használni a családi Kindle-t vagy Beagle-t, sőt még este is nyugodtan le lehet vele ülni olvasni. Ha pedig inkább videót nézne vagy  A háttérvilágítású lcd-kijelzőkre is több megoldás közül lehet válogatni, ha nem akar álmatlanul hánykolódni, vagy hogy kisüsse a szemét a kék fény. PC-re, Macre és iOS-re is elérhető például a f.lux, az egyik legnépszerűbb ingyenes szűrőprogram, amellyel melegebb színekre állítható a képernyő. De Androidra is van számos alternatív app, pl a Twilight vagy a Blue Light Filter. Ezek meglepően barátságosak a szemmel, a kipróbálásuk után jó eséllyel nem is fogja érteni néhány hét után, hogyan bírta korábban olyan sokáig bámulni azt az izzó kék szörnyet. De ha nem akar egy újabb appot rápakolni az eszközeire, akkor fizikai szűrőt is vehet, amely a képernyőre ragasztva blokkolja a kék fényért felelős hullámokat.”

Forrás, teljes cikk: index.hu

 

"Tényleg nem hagy aludni az e-könyv?"

"Tényleg nem hagy aludni az e-könyv?"
0

Író

0/10

    Sztori

    0/10

      Nyelvezet

      0/10

        Kiszámíthatatlanság

        0/10
          Címke: , , , , , , , , , ,
          előző bejegyzés következő bejegyzés

          Vélemény, hozzászólás?

          Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

          tizenegy + 7 =

          0 shares